عضویت    ورود
ورود به سایت
» » » کشاورزی پایه اقتصاد این شهرستان است

فرمانداری ویژه شهرستان گنبد کاووس

کشاورزی پایه اقتصاد این شهرستان است

کشاورزی پایه اقتصاد این شهرستان است

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان گنبد کاووس گفت: کشاورزی پایه اقتصاد و حرفه اصلی مردم این شهرستان است و رونق و رکود آن در وضعیت درآمدی مردم تاثیر گذار می باشد.
مهندس حمیدی در جلسه شورای کشاورزی این شهرستان، افزود: در سال هایی که کشاورزی با مشکلاتی مانند خشکسالی و سرمازدگی محصولات مواجه می شود، رکود در همه بخش های اقتصادی شهرستان مشاهده می شود
وی با بیان این که کشاورزی شهرستان در اولویت فعالیت ها بوده و عامل توسعه است، اظهار کرد: مسوولان مربوطه نیز رونق این بخش را در دستور کار خود قرار دهند.
مهندس حمیدی، همه مسوولان را مکلف کرد در این ایام که فصل کاشت محصولات پاییزه است، در راستای رفع مشکلات این بخش تلاش کرده تا کشاورزان با کمترین مشکل این اقدامات را انجام دهند.
فرماندار ویژه گنبدکاووس گفت: این شهرستان در بخش کشاورزی از ظرفیت های بسیاری برخوردار بوده که اگر بدرستی بکار گرفته نشود، کوتاهی شده است.
به گفته وی تلاش و اقدامات مسوولین در رونق و یا رکود زندگی مردم و اقتصاد شهرستان موثر است.
وی به معضل خشکسالی و احتمال تداوم آن در سال زراعی آتی اشاره کرد و گفت: کشت محصولات نیازمند به آب فراوان، خیانت به همه مردم است و مسوولان باید برنامه های مربوط به جلوگیری از کشت این نوع محصولات را در کمترین زمان تهیه کنند.
مهندس حمیدی ضرورت برخورد قانونی با کسانی که زراعت های نیازمند به آب زیاد را انجام می دهند را نیز متذکر شد و ادامه داد: برای استفاده از آب سدها و آببندانها برنامه ریزی شود.
معاون استاندار گلستان با اشاره به خشکسالی سال زراعی گذشته، از بانک های شهرستان خواست در استمهال وام کشاورزان فعالیت بیشتری داشته باشند.
مدیر جهاد کشاورزی گنبدکاووس نیز با اشاره به آغاز کشت محصولات پاییزه در این شهرستان گفت: بارندگی های انجام شده در فصل پاییز شرایط مطلوبی را برای آغاز کشت فراهم کرده است.
غلامعلی نور هم چنین پیش بینی کرد که در کشت پاییزه گندم و جو سطح زیر کشت همانند سال گذشته باشد.
وی افزود: پارسال 174هزارتن محصولات کشاورزی از اراضی زیر کشت در این شهرستان تولید و برداشت شد و پیش بینی می شود امسال برای 120 هزار هکتار گندم، 16هزار هکتار جو و هشت هزار و 500هکتار کلزا قرارداد کشت بسته شود.نورا در مورد تامین بذر و دیگر نهاده های کشاورزی هم گفت: امسال برای کشت گندم 5 رقم بذر تهیه شده است.
وی میزان بذر مصرفی برای کشت گندم را 536 تن اعلام کرد و گفت: تاکنون 370 تن وارد شهرستان شده است.
نورا ادامه داد: برای کشت جو نیز دو رقم بذر تهیه شده و 220 تن سهمیه اختصاص یافته که 143تن وارد شهرستان شده و در انبارها وجود دارد.
مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس گفت: برای کشت کلزا هم 4 رقم بذر تهیه شده و 24 تن سهمیه به آن اختصاص یافته است.
وی سوخت مورد نیاز ادوات کشاورزی شهرستان را 14میلیون لیتر اعلام کرد و افزود: 11میلیون لیتر سهمیه اختصاص یافته که هم اینک 5.5میلیون لیتر در شهرستان موجود است.
نورا با بیان این که در تامین سوخت مشکلی نیست، اضافه کرد: با وجود تهیه و تامین نهاده ها، جذب کود شیمیایی مورد نیاز در بخش کشاورزی کم است بطوری که از 32 درصد از سهمیه کودی که تامین شده تنها 25 درصد جذب شده است.نورا از توزیع یک نوع بذر خارجی طی دو سه سال گذشته که در بین برخی گندمکاران که به آمریکایی و افغانی معروف است نیز خبرداد و گفت: این بذر به بیماری هایی نظیر زنگ زرد و سیاه، بسیار حساس بوده و نگرانی های زیادی را برای کارشناسان بوجود آورده است.
وی خواستار اطلاع رسانی به کشاورزان شد تا از کشت این بذر در سال زراعی جاری پیشگیری شود.
احمد سرایلو معاون فنی سرشماری سراسری کشاورزی گنبدکاووس نیز از بروز برخی اختلاف آمارها در سطح اراضی خبرداد و گفت: آماری که در برخی روستاها در مورد میزان اراضی داده شده با آمار چند سال قبل تفاوت و کاهش فاحشی دارد.
وی از عدم اطلاع رسانی کافی به کشاورزان اظهار نارضایتی کرد و گفت: برخی کشاورزان گمان می کنند در صورت ارائه آمار درست ممکن است تغییراتی در وضع یارانه دریافتی آنها انجام شود

بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : گنبد
  • بازدید : 1294
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 185

نظرات این مطلب :

آرشیو

<    «  اردیبهشت 1403  »    >
شیدسچپج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 111
بازدید دیروز: 445
بازدید ماه:2951
بازدید سال:17750
بازدید کل:1180073