عضویت    ورود
ورود به سایت
» » » امنیت و سلامت دو نعمت الهی و ایجاد و حفظ آن نیازمند مشاركت همگانی است

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان گنبد کاووس

امنیت و سلامت دو نعمت الهی و ایجاد و حفظ آن نیازمند مشاركت همگانی است

امنیت و سلامت دو نعمت الهی و ایجاد و حفظ آن نیازمند مشاركت همگانی است

معاون استاندار گلستان و فرماندار ویژه گنبدكاووس درهمایش استانی كنترل و پیشگیری از بیماری سالك كه در گنبدكاووس برگزار شد : امنیت و سلامت را دو نعمت الهی و ایجاد و حفظ آن را نیازمند مشاركت همگانی دانست و گفت: این شهرستان در بحث بیماری سالك شرایط مساعدی ندارد كه باید برای بهبود شرایط، برنامه ریزی اصولی و علمی صورت گیرد.
مهندس محمد حمیدی افزود: انجام اقدامات پیشگیرانه و كنترلی بیماری سالك نیازمند بسیج عمومی مردم و مسئولان است و دراین بین همه مسئولان شهرستان بویژه دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی در روستاهای آلوده به بیماری، موظف به همكاری گسترده تر با مركز بهداشت هستند.
وی همچنین برضرورت تامین اعتبار اجرای اقدامات پیشگیرانه و كنترلی بیماری سالك ازسوی مسئولان كشوری و استانی تاكید كرد و گفت: با بسیج عمومی این بیماری نیز همچون آفت ملخ مراكشی باید ریشه كن و یا به شدت كاهش یابد.
محمدرضا هنرور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی گلستان نیز در این همایش تنها به آمار مبتلایان به این بیماری درسال 93 اشاره كرد و گفت: دراین سال و دركل كشور 22 هزارو 99 مورد مبتلا به سالك گزارش شد كه 806 مورد آن در استان گلستان بوده است.
به گفته وی، آمار مبتلایان به بیماری سالك در كشور درمقایسه با سال 92 حدود 30 درصد و در استان گلستان حدود 20 درصد افزایش داشته است.
دكتر هنرور، گنبدكاووس با 484 مورد، مراوه تپه با 150 مورد و كلاله با 50 مورد مبتلا به سالك را سه شهرستان آلوده استان گلستان به این بیماری دانست و اضافه كرد: پیشگیری و كنترل بیماری سالك نیازمند همكاری همه دستگاه های اجرایی بویژه دهیاران و شوراهای روستایی با مركز بهداشت است.
وی، درمان مبتلایان به بیماری سالك را رایگان دانست و تصریح كرد: با این حال هزینه تمام شده برای شبكه بهداشت و درمان برای هر بیمار مبتلا به سالك حدود ده میلیون ریال است و این مبلغ جدای از هزینه های ایاب و ذهاب خانواده و مهمتر از آن هزینه های روحی آثار باقی مانده بیماری بر اندام فرد بویژه در ناحیه صورت است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی گلستان، همكاری ادارات و نهادها در انجام اقدامات پیشگیرانه و كنترلی بیماری سالك را مصوبه هیات دولت و شورای سلامت استان دانست و یادآور شد: هزینه اجرایی اقدامات نیز توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی پیش بینی شده است.
هنرور گفت: مجموعه شبكه بهداشت و درمان به تنهایی قادر به كنترل بیماری سالك نیست بلكه همكاری فرا بخشی برای پیشگیری و كنترل این بیماری ضروری است ضمن اینكه آزمایشگاه حشره شناسی گلستان نیز در گنبدكاووس راه اندازی و تجهیز شده است.
دكتر رسول صلاحی سرپرست شبكه بهداشت و درمان گنبدكاووس نیز دراین همایش برلزوم همكاری و تعامل همه دستگاه ها و ادارات با این شبكه در كنترل و كاهش بیماری سالك تاكید كرد و گفت: این همایش در راستای مصوبه شورای سلامت استان گلستان و با هدف افزایش آگاهی و دانش مدیران، دهیاران، بخشداران، شوراها، بهورزان در خصوص این بیماری و راه های كنترل و پیشگیری از آن برگزار می شود.
سالك یك بیماری پوستی طولانی مدت همراه با درد و زخم است كه انگل آن از حیوانات جونده به ویژه نوعی موش صحرایی به نام رومبوموس و از طریق پشه خاكی به انسان منتقل می شود.
لیشمانیوز یا سالك یكی از بیماری های انگلی شایع در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان بوده و تهدیدی برای سلامت عمومی محسوب می شود، انواع این بیماری بصورت ضایعات پوستی ( سالك ) و احشایی ( كالازار ) بروز می كند.
زخم و نشانه بیماری سالك دو تا هشت ماه پس از گزش به صورت ورمی سرخ رنگ و بدون درد وجود داشته و پس از مدتی اندازه زخم گسترش یافته و به چند میلی متر یا چند سانتی متر می رسد و این زخم در نواحی باز بدن مانند صورت، دست و پا بیشتر دیده می شود.
در صورت درمان به موقع این بیماری پوستی در مدت شش ماه تا یكسال بهبود خواهد یافت وبی توجهی به درمان باعث می شود تا در محل زخم یك جوشگاه فرورفته ایجاد و به صورت دائمی باقی بماند.

امنیت و سلامت دو نعمت الهی و ایجاد و حفظ آن نیازمند مشاركت همگانی است

 

امنیت و سلامت دو نعمت الهی و ایجاد و حفظ آن نیازمند مشاركت همگانی است

 


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : گنبد
  • بازدید : 632
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 986

نظرات این مطلب :

آرشیو

<    «  اردیبهشت 1403  »    >
شیدسچپج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 325
بازدید دیروز: 508
بازدید ماه:8664
بازدید سال:23463
بازدید کل:1185786