عضویت    ورود
ورود به سایت
» » » شناسایی کانون ها و آمادگی های لازم برای مبارزه با آفت ملخ باید در دستورکار قرار گیرد

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان گنبد کاووس

شناسایی کانون ها و آمادگی های لازم برای مبارزه با آفت ملخ باید در دستورکار قرار گیرد

شناسایی کانون ها و آمادگی های لازم برای مبارزه با آفت ملخ باید در دستورکار قرار گیرد

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس در جلسه بررسی مبارزه با آفت ملخ با اشاره به موفقیت های خوب حاصل شده در دو سال اخیر در امر مبارزه با ملخ، گفت کانون های ملخ هنوز هم وجود دارند و باید با استفاده از تجربیات سال های اخیر، شناسایی کانون ها و کسب آمادگی های لازم برای مبارزه با این آفت در دستور کار قرار داشته باشد
مهندس محمد حمیدی با یادآوری ظرفیت نیروهای بومی و مردمی منطقه در امر مبارزه با ملخ و ضرورت وجود آمادگی برای استفاده از این ظرفیت در صورت نیاز، خاطرنشان کرد: کمیته اجرایی مبارزه با ملخ در شهرستان با حضور ادارات و نهادهای دخیل همچون سال گذشته تشکیل و آمادگی لازم برای مقابله با این آفت وجود داشته باشد.
غلامعلی نورا مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیز افزود: بازدیدهای میدانی از مناطق کانونی آفت ملخ که در سطح یک هزار و 200هکتار انجام شد، گویای جمعیت بسیار پایین این آفت است و در سال زراعی جاری سطح آلوده نسبت به سال گذشته بشدت پایین آمده است.
وی با ذکر سابقه ای از تاریخچه مبارزه با ملخ در شهرستان گنبدکاووس در سه سال گذشته، گفت: سطح مبارزه با این آفت از 18هزار هکتار در سه سال گذشته به ترتیب به 15 هزار هکتار در دو سال پیش و 9 هزار و 650 هکتار در سال گذشته کاهش یافته است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گنبدکاووس با بیان اینکه برآوردهای انجام شده در سالجاری حاکی از نیاز به مبارزه با ملخ در سطح سه هزار و 500 هکتار در سالجاری است، خاطرنشان کرد: این برآورد بدون در نظر گرفتن احتمال ورود ملخ از خاک کشور ترکمنستان به مناطق مرزی شمال شهرستان است.
نورا با یادآوری اینکه در سال زراعی گذشته نیز ورود آفت ملخ از کشور ترکمنستان بسیار اندک و قابل اغماض بود، تصریح کرد: مبارزه در همین مقدار کم نیز نیاز به برنامه ریزی، تدارک تجهیزات موردنیاز و اعتبارات کافی دارد.
وی با بیان اینکه تعمیر ماشین آلات مورد نیاز و سمپاش های برای مبارزه با ملخ در حال انجام است، ضرورت تامین سم مورد نیاز برای سه هزار و 500 هکتار و اعتبارات کافی برای تامین سوخت و نیز تامین دستمزد دیده بان ها و نیروهای کارگری مورد نیاز برای مبارزه با ملخ را یادآور شد.
در این جلسه مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورری استان گلستان نیز شهرستان های گنبدکاووس، مراوه تپه ، آق قلا و کلاله را از مناطق عمده درگیر با آفت ملخ در سال های اخیر در استان گلستان اعلام کرد و گفت: شهرستان های مراوه تپه و گنبدکاووس در مقام های اول و دوم استان در امر مبارزه با آفت ملخ از نظر سطح مبارزه قرار دارند.
اسماعیل متکی افزود: علاوه بر مبارزه شیمیایی از طریق سمپاشی مناطق آلوده، در سال های اخیر مبارزه بیولوژیک با آفت ملخ نیز در دستور کار قرار گرفته است.
وی نیز با بیان اینکه امسال کپسول های حاوی تخم ملخ اصلا پیدا نشده و یا بسیار کم بوده است، خاطر نشان کرد: در سال زراعی گذشته یکی از اقداماتی که برای ریشه کنی این آفت در شهرستان مراوه تپه انجام شد، خریداری کپسول های ملخ از مردم محلی بود که در ازای جمع آوری و تحویل آنها، مبالغی به آنها پرداخت می شد.
وی استفاده از پودر ملخ به عنوان غذای طیور را از دیگر طرح های تحقیقاتی انجام شده در استان گلستان ذکر کرد و گفت: پاسخ نتایج آزمایشگاهی این طرح هنوز اعلام نشده و علاوه بر آن روش مستقیم مصرف ملخ در مزارع آلوده توسط طیور در مراوه تپه نیز به صورت موردی اجرا شده است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورری استان گلستان با اشاره به وضعیت مناسب بارندگی در سالجاری و سرسبزی مراتع استان گفت: با توجه به این مسائل، امسال نگرانی جدی در مورد هجوم آفت ملخ به مزارع وجود ندارد.
بروز خشکسالی های شدید در چند سال اخیر و هجوم این آفت از مراتع به مزارع نیز باعث افزایش خسارت های ناشی از هجوم ملخ در چند سال اخیر در منطقه شده بود.
مناطق مرزی شمال شهرستان گنبدکاووس و بخش داشلی برون این شهرستان در سال های اخیر از کانون های مهم آفت ملخ در منطقه بود که ورود این آفت در برخی از موارد از کشور همسایه ترکمنستان نیز بر ابعاد آن می افزود.

شناسایی کانون ها و آمادگی های لازم برای مبارزه با آفت ملخ باید در دستورکار قرار گیرد

 

شناسایی کانون ها و آمادگی های لازم برای مبارزه با آفت ملخ باید در دستورکار قرار گیرد

 


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : گنبد
  • بازدید : 479
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 952

نظرات این مطلب :

آرشیو

<    «  اردیبهشت 1403  »    >
شیدسچپج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 12
بازدید دیروز: 800
بازدید ماه:16087
بازدید سال:30886
بازدید کل:1193209