عضویت    ورود
ورود به سایت
» » » کمبود آب و علوفه دو مشکل حاد عشایر گلستان است

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان گنبد کاووس

کمبود آب و علوفه دو مشکل حاد عشایر گلستان است

کمبود آب و علوفه دو مشکل حاد عشایر گلستان است

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان گنبد کاووس ،کمبود آب و علوفه را دو مشکل اساسی و حاد عشایر و روستاییان مناطق مرزی این استان و نیز شهرستان گنبد کاووس دانست.
مهندس حمیدی در نخستین میزگرد علمی و تخصصی فرماندهان مرزبانی دو استان گلستان و خراسان شمالی با رویکرد راهکارهای ارتقای امنیت ویژه عشایر اکراد خراسان برگزار شد، گفت: این دو مشکل تاثیر منفی در معیشت و درآمد خانوارهای ساکن درنقاط مرزی این استان گذاشته است.
وی افزود: با توجه به اینکه شغل بیشتر مرزنشینان گلستان کشاورزی و دامداری است، اگر برای رفع کمبود آب و علوفه چاره اندیشی اصولی نشود، کشاورزی و دامداری روستائیان و نیز عشایر این استان با تهدید جدی مواجه می شود.
مهندس حمیدی با قدردانی از تلاش های مرزبانی گلستان در تامین امنیت نواحی مرزی و حفاظت از مرزهای این استان، اضافه کرد: برنامه ریزی برای مدیریت رژیم آبی رودخانه مرزی اترک به منظور تامین آب مورد نیاز مرزنشینان و عشایر از اولویت های شهرستان گنبدکاووس است.
وی همچنین لزوم برخورد علمی و هوشمندانه در مقوله تامین امنیت و نیز تعامل و همکاری همه متولیان درحوزه عشایری و منابع طبیعی را در رفع مشکلات جامعه عشایری و مرزنشینان مهم دانست و بر آن تاکید کرد.
مدیر امور عشایری گلستان نیز دراین میزگرد علمی و تخصصی گفت: هم اکنون دراین استان یک هزارو 552 خانوار عشایر نیمه کوچنده ترکمن با جمعیت 9 هزارو 696 نفر با مجموع 360 هزار راس دام سبک وجود دارد ضمن اینکه هرساله درفصل پاییز نیز تعداد یک هزارو 978 خانوار عشایر کرد دو استان خراسان شمالی و رضوی با جمعیت 10 هزار و 991 نفر بامجموع 400 هزار راس دام قشلاق خود را گلستان می گذرانند.
رضا علیپوری افزود: امور عشایری گلستان درمجموع به سه هزار و 530 خانوار عشایری با حدود 21 هزار نفر جمعیت از سه استان گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی و 760 هزار راس دام سبک آنان خدمات ارائه می کند.
وی اضافه کرد: جمعیت عشایر گلستان اعم از ترکمن ها و کردها که جمعیت دامی آنان معادل 25 درصد از جمعیت دام های این استان است، به طور میانگین سالانه چهار هزارو 425 تن گوشت، مقدار 13 هزارو 562 تن شیر و 380 تن کشک تولید می کنند.
علیپوری، عشایر را فرصتی بزرگ برای ارتقای امنیت درمناطق مرزی دانست و اضافه کرد: نباید به این قشر تنها به دید دامدار نگریست بلکه عشایر در ابعاد مختلف اقتصادی و فرهنگی کشور و نیز در پدافند غیر عامل درمناطق مرزی ایفاگر نقش هستند.
وی با اشاره به برخی مشکلات جامعه عشایری، تصریح کرد: شخم زدن ایلراه های عشایری و تخریب مراتع ازسوی برخی روستائیان مناطق مرزی از مهمترین مشکلات عشایر است که آنان را به ناچار مجبور به عبور از اراضی زراعی و یا ورود به خاک ترکمنستان می کند.
مدیر امور عشایری گلستان برلزوم حفاظت از ایلراه های عشایری و جلوگیری از تخریب مراتع تاکید کرد و گفت: هم اکنون 370 هزار هکتار مراتع درسه شهرستان گنبدکاووس، مراوه تپه و کلاله در اختیار جمعیت عشایری استان گلستان است.
در این میزگرد علمی و تخصصی فرماندهان، معاونین و کارشناسان مرزبانی دو استان گلستان و خراسان شمالی و نیز معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نیز حضور داشتند

کمبود آب و علوفه دو مشکل حاد عشایر گلستان است

 

کمبود آب و علوفه دو مشکل حاد عشایر گلستان است

 

کمبود آب و علوفه دو مشکل حاد عشایر گلستان است

 

کمبود آب و علوفه دو مشکل حاد عشایر گلستان است

 

کمبود آب و علوفه دو مشکل حاد عشایر گلستان است

 


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : گنبد
  • بازدید : 1047
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 739

نظرات این مطلب :

آرشیو

<    «  اردیبهشت 1403  »    >
شیدسچپج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 6
بازدید دیروز: 867
بازدید ماه:15281
بازدید سال:30080
بازدید کل:1192403