عضویت    ورود
ورود به سایت
» » » معاون عمرانی برضرورت تسریع در طرح نصب کنتورهای هوشمند برای چاه‌های آب کشاورزی تاکید کرد

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ویژه

معاون عمرانی برضرورت تسریع در طرح نصب کنتورهای هوشمند برای چاه‌های آب کشاورزی تاکید کرد

معاون عمرانی برضرورت تسریع در طرح نصب کنتورهای هوشمند برای چاه‌های آب کشاورزی تاکید کرد

معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار ویژه گنبدکاووس روز چهارشنبه درجلسه مشترک شورای حفاظت از منابع آب و مدیریت بحران گنبدکاووس با قدردانی از تلاش‌های شرکت آب منطقه‌ای گفت: توجه به تالاب‌ها و تامین حق آبه آنها از الزامات قانونی است زیرا درصورت خشک شدن آنها پیامدهای ناگواری از جمله پدیده ریزگردها میهمان ناخوانده مردمان گلستان و این شهرستان مرزی خواهد شد.
عبدالحمید قربانزاده گوگلانی افزود: سرعت بخشیدن به عملیات لایروبی کانال‌های انتقال آب به سه تالاب بین المللی، ۲ سد دانشمند و اینچه برون برای انتقال آب ناشی از بارش‌های احتمالی در آینده از سوی شرکت آب منطقه‌ای و حفاظت محیط زیست گلستان ضروری است.
وی همچنین با تاکید برضرورت تسریع در طرح نصب کنتورهای هوشمند برای چاه‌های آب کشاورزی از یک سو و تلاش برای انسداد چاه‌های آب غیرمجاز از سوی دیگر جهت مدیریت مصرف منابع آبی، افزود: تغییر الگوی کشت و تجهیز اراضی زراعی به سیستم‌های آبیاری نوین از دیگر راهکارها برای مدیریت مصرف و مقابله با مشکلات کم آبی در گنبدکاووس است که باید مورد توجه ویژه مدیران و کشاورزان قرار گیرد.
قربانزاده گوگلانی اضافه کرد: انجام این اقدامات یکی از معیارهای مهم در ارزیابی عملکرد مدیران متولی است که هر سه ماه انجام و گزارش آن به بازرسی استانداری ارسال خواهد شد.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: برداشت و مصارف بی‌رویه از منابع آبی زیرزمینی در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت و آشامیدنی، سطح آب آبخوان‌های عمیق این استان را نسبت به دوره درازمدت ۲۵ ساله ۵.۴ متر و آبخوان‌های کم عمق را ۷۰ سانتی‌متر پایین‌تر برد.
جواد تیموری افزود: به لحاظ حجمی نیز ذخیره آب آبخوان‌های کم عمق گلستان ۳۲ میلیون مترمکعب و آبخوان‌های عمیق ۲۵۶ میلیون مترمکعب نسبت به دوره دازمدت کاهش یافته که از حجم ذخیره ۲۴۵ میلیون مترمکعبی ۱۴ سد استان بیشتر است.
وی اضافه کرد: علاوه بر برداشت و مصارف بی رویه از منابع و سفره‌های آب‌ زیرزمینی در گلستان، خشکسالی‌ متوالی و افزایش ۱.۵ درجه‌ای دما که سرعت تبخیر را در استان به خصوص در مناطق شمالی تا ۲ هزار میلی‌متر درسال افزایش داده از دلائل اصلی کاهش سطح تراز آب آبخوان‌های کم عمق و عمیق این استان شمالی است.
تیموری، حجم ذخیره فعلی آب در ۱۴ سد گلستان را ۳۹ میلیون مترمکعب معادل ۱۶ درصد ظرفیت ۲۴۵ میلیون مترمکعبی آنها دانست و گفت: این مقدار آب در مقایسه با سال گذشته چهار درصد کاهش داشته که می‌طلبد در مصرف آب بویژه در بخش کشاورزی با اصلاح شیوه‌های آبیاری از سنتی به نوین و اصلاح الگوی کشت با پرهیز از کشت محصولات با نیاز آبی بالا به سرعت اقدام شود


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : گنبد
  • بازدید : 185
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 3359

نظرات این مطلب :

آرشیو

<    «  اسفند 1402  »    >
شیدسچپج
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
26272829 

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 52
بازدید دیروز: 123
بازدید ماه:9247
بازدید سال:92492
بازدید کل:1162311