عضویت    ورود
ورود به سایت
» » » پرداخت ۱۹۷۰ میلیارد ریال خسارت سیل به شهرداری‌هاو دهیاری‌های گلستان


پرداخت ۱۹۷۰ میلیارد ریال خسارت سیل به شهرداری‌هاو دهیاری‌های گلستان

پرداخت ۱۹۷۰ میلیارد ریال خسارت سیل به شهرداری‌هاو دهیاری‌های گلستان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان اعلام کرد که ۱۹۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای جبران خسارت‌ سیل روزهای آغازین امسال در اختیار شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان که بر اثر این رخداد طبیعی، دچار خسارت شدند، گذاشته شده است.
میرمحمد غراوی روز یکشنبه درجلسه شورای اداری شهرستان گنبدکاووس گفت: از مجموع اعتبارات جبران خسارت سیل امسال ۷۵ درصد در اختیار شهرداری‌ها و ۲۵ درصد در اختیار دهیاری‌های مناطق روستایی گلستان گذاشته شده که سهم شهرداری گنبدکاووس از این اعتبارات ۲۱۵ میلیارد ریال بوده است.
وی با اشاره به کمبود قیر یارانه‌ای برای فعالیت های عمرانی برخی دستگاه‌های اجرایی از جمله شهرداری‌ها، بنیاد مسکن، راه و شهرسازی و حمل و نقل جاده‌ای افزود: این مشکل به دلیل قانونی که نمایندگان مجلس تصویب کردند، رخ داده و وزارت نفت قرار بود از امسال به جای قیر رایگان، پول آن را در اختیار دستگاه‌های متولی قرار دهد که این امر محقق نشد.
غراوی اضافه کرد: اکنون نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حال اصلاح قانون هستند تا مجددا وزارت نفت همچون سنوات قبل، قیر را به صورت یارانه ای در اختیار دستگاه‌های اجرایی که برای انجام فعالیت‌های عمرانی خود نیاز به این ماده اولیه دارند، قرار دهد.
وی با اشاره به درخواست شهرداری گنبدکاووس برای تبدیل شدن این شهرداری به دو منطقه یک و دو، تصریح کرد: لازمه این اقدام رسیدن جمعیت این شهر که اکنون حدود ۱۷۰ هزار نفر است، به ۲۰۰ هزار نفر می باشد که برای تحقق آن و بهره مندی از اعتبارات ملی، نیازمند الحاق برخی روستاهای اقماری به گنبدکاووس است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان ادامه داد: برای تحقق این موضوع نباید به مسائل قومی و مذهبی دامن زده شود بلکه بایستی به فکر توسعه شهر بود زیرا هرگونه امکانات و اعتباراتی که به گنبدکاووس داده شود، همه شهروندان از آن بهره‌مند می‌شوند.
غراوی گفت: با افزایش جمعیت گنبدکاووس به ۲۰۰ هزار نفر، شهرداری این شهر می‌تواند با راه اندازی برخی سازمان‌ها از جمله عمران شهری، پارک‌ها و فضای سبز و سازمان فرهنگی و ورزشی از مزایا و اعتبارات ملی و نیز سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور بهره‌مند شود.
وی با اشاره به طرح ملی جمع‌آوری فاضلاب شهری گنبدکاووس که عملیات اجرایی آن از ۲۵ سال پیش شروع شده و اکنون نیمه‌کاره رها شده، اضافه کرد: متاسفانه لوله‌گذاری‌های انجام شده این طرح به دلیل عدم تکمیل آن از رده خارج شده و اکنون برای اجرای این طرح مجددا بایستی شبکه جدید اجرا شود.
غراوی تصریح کرد: اکنون دو شهر گرگان و گنبدکاووس بشدت نیاز به اجرای طرح جمع آوری فاضلاب دارند که این طرح در گرگان درحال اجرا است و در گنبدکاووس نیز وزارت نیرو بایستی برنامه‌ریزی نماید ضمن اینکه اجرای طرح جمع آوری فاضلاب در دو شهر دیگر استان یعنی آزادشهر و یک شهر در غرب گلستان نیز مصوب شده است.
وی از اختصاص ردیف اعتباری برای تکمیل پروژه کمربندی شهر گنبدکاووس نیز خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این پروژه با همکاری دستگاه‌های متولی از جمله راه و شهرسازی، شهرداری، حمل و نقل جاده ای و معاونت عمرانی استانداری به سرانجام برسد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات و تنگناهای مالی کشور به دلیل تحریم‌های ظالمانه و نیز قوانین تصویب بودجه اشاره کرد و گفت: این مشکلات سبب شد تا از کل بودجه عمرانی ۶۲۰۰ میلیارد ریالی استان درسال گذشته، فقط ۳۹ درصد آن تخصیص یابد ضمن اینکه از حدود پنج هزار میلیارد ریال اعتبار که از برخی ردیف‌های بودجه کشور درسال ۹۷ برای گلستان پیش بینی شده بود، اعتباری تخصیص نیافت.
غراوی با بیان اینکه وضعیت مالی و بودجه‌ای امسال هم زیاد رضایت بخش نیست، افزود: تحریم‌های نفتی کشور هم باعث کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی تحقق درآمدهای دولت شده اما اقدامات عمرانی خوبی در شهرها و روستاها انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد:  وقوع سیل در روزهای آغازین امسال هم بر مشکلات اضافه کرد ولی  دولت برای جبران خسارت‌های این بلای طبیعی تسهیلات و اعتبارات ویژه تخصیص داده است.
غراوی به مشکلات زیست محیطی استحصال ید از معادن واقع در شمال گلستان که مورد اعتراض نماینده مردم گنبدکاووس درمجلس شورای اسلامی در این جلسه بود نیز اشاره کرد و گفت: این معادن ارزآوری و اشتغال خوبی برای کشور داشته و دولت به دنبال افزایش سرمایه‌گذاری دراین بخش است اما باید به مسائل زیست محیطی آن نیز توجه شود.
وی تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست متولی نظارت بر این معادن است و پیشنهاد شده تا بهره‌برداران برای رفع معضل زیست محیطی شورابه‌های این معادن، چاه‌های جذبی احداث نمایند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان همچنین از جذب ۴۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای راه‌اندازی خط دوم بازیافت زباله در هر یک از دو سایت پسماند آق قلا و آزادشهر خبر داد و گفت: روزانه ۱۰۰۰ تن زباله در استان تولید می‌شود که ۵۷۰ تن آن در سایت آق قلا و بقیه در سایت آزادشهر بازیافت و زباله‌های طرح نیز به کود کمپوست تبدیل می‌شوند.
غراوی با تاکید بر ضرورت تفکیک زباله در مبدا در شهرها و روستاهای گلستان افزود: اجرای طرح پسماند صنعتی استان در مناطق شمالی گنبدکاووس که فقط بحث تفکیک و دفن زباله‌های فلزی (قطعات لوازم خانگی و الکترونیکی) خواهد بود، هیچ مشکل زیست محیطی و آلودگی ندارد و مردم نگران نباشند


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : گنبد
  • بازدید : 372
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 2468

نظرات این مطلب :

آرشیو

<    «  فروردین 1403  »    >
شیدسچپج
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 75
بازدید دیروز: 10
بازدید ماه:881
بازدید سال:881
بازدید کل:1163204