عضویت    ورود
ورود به سایت
» » » فرهنگ عمومی کشور نیازمند توجه بیشتر است

فرمانداری ویژه شهرستان گنبد کاووس

فرهنگ عمومی کشور نیازمند توجه بیشتر است

فرهنگ عمومی کشور نیازمند توجه بیشتر است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فرهنگ عمومی پایه و اساس توسعه و رشد کشور بوده و نیازمند توجه بیشتر است.
دکترعلی جنتی دوشنبه شب در جمع اصحاب فرهنگ و هنر استان گلستان در شهرستان گنبدکاووس افزود: فرهنگ زیر بنای رشد و توسعه کشور است و ایران از دیر باز در سطح جهان به داشتن دانشمندان، عالمان و فلاسفه ممتاز شهره بوده است.
وی با بیان اینکه گنبدکاووس شهر علم و دانش، سرزمین شهیدان و خاستگاه عالمان و هنرمندان بوده است، ادامه داد: این اندیشمندان در طول تاریخ به بشریت و اسلام و ایران خدمت کرده اند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با بیان اینکه در همه شهرستان های کشور شورای فرهنگ عمومی تاسیس شده و فعال هستند، افزود: با وجود این هنوز در سطح کشور با برخی ناهنجاری ها و نابسامانی ها روبرو هستیم.
جنتی فرهنگ مردم ایران را آمیخته با فرهنگ اسلامی خواند و گفت : وجود این ناهنجاری ها نشانگر آن است که برخی از اقشار در حد لازم پایبند فرهنگ پیشینیان و اسلام نیستند.
وی گفت: همه باید تلاش کنیم فرهنگ قانون گرایی، ساده زیستی ، مبارزه با مصرف گرایی و دیگر خصوصیات حسنه را در جامعه توسعه دهیم تا بتوانیم به رشد مورد نظر برسیم.
وی گفت: براساس سند چشم انداز باید در سال 1404 به رتبه اول در بخش های مختلف در سطح منطقه برسیم که شرط تحقق آن توسعه فرهنگی است.
جنتی ادامه داد: در شوراهای فرهنگ عمومی باید از مطرح کردن جزییات خوداری کرد تا از مسایل بزرگتر غفلت نشود.
به گفته وی ، در شوراهای فرهنگ عمومی باید کارهای پژوهشی را با استفاده از صاحبان فکر و اندیشه انجام داد.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به گسترش رسانه ها و ارتباطات نیز اشاره کرد و گفت: باید از این فرصت استفاده شود و افکار و اندیشه های خود را در اختیار مخاطبان بسیار زیادی که وجود دارند، بگذاریم.
وی گفت: ارتباطات و رسانه ها در کنار نتایج مثبت خود آسیب هایی را نیز به همراه دارند که باید در مورد تهاجم فرهنگی و آسیب های آن مراقب بود.
جنتی هنر را وسیله انتقال فرهنگ خواند و گفت: با خلق آثار هنری در رشته های مختلف می توانیم فرهنگ و آرمان های ارزشمند خود را منتقل کنیم.
وی وظیفه دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را سیاست گذاری ، هدایت و حمایت از هنرمندان خواند و گفت: اعتقاد داریم دولت نباید تصدی گری کند بلکه اصحاب فرهنگ و هنر خود باید در این خصوص اقدام کنند.جنتی گفت: در این راستا این آمادگی وجود دارد که برگزاری برخی جشنواره ها به بخش خصوصی واگذار شود تا خود هنرمندان عهده دار این امر شوند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر ناشران متقاضی برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب باشند انجام آن را واگذار و فقط نظارت و پشتیبانی را وزارت ارشاد انجام خواهد داد.
وی حمایت از انجمن های هنری شهرستان ها را یکی دیگر از وظایف وزارت تحت امر خود خواند و گفت: در شهرستان ها کمبود اعتبار یکی از مشکلات است بطوری که در برخی شهرستان ها ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی کمترین اعتبارات را دارند.
جنتی در مورد حمایت از بخش های فرهنگی و هنری گفت: 20 درصد اعتبارات معاونت های وزارت ارشاد به شهرستان ها و بخصوص آنهایی که از امکانات کمتری برخوردار هستند، داده می شود.
وی به فعالیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه کتاب اشاره کرد و گفت: تلاش می شود تسهیلات بیشتری برای چاپ و نشر کتاب ارائه شود.
جنتی افزود: در راستای حمایت از ناشران ، بخش هایی از کتاب های چاپ شده از سوی وزارتخانه خریداری و در اختیار کتابخانه های مختلف کشور قرار داده می شود.
وی، در مورد ممیزی کتاب نیز گفت: اگر در گذشته مجوز نشر یک کتاب به یک زمان طولانی نیاز داشت، امروز بطور میانگین در 22 روز مجوز صادر می شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تعداد نشریات دارای مجوز را ششه هزار و 600 مورد اعلام کرد و گفت: برخی از این نشریات به خاطر مشکلات اقتصادی چاپ نمی شوند.
جنتی در مورد یارانه مطبوعات نیز گفت: یارانه مطبوعات بصورت شفاف پرداخت شده و در سامانه این وزارتخانه قابل مشاهده است و ارقام داده شده نیز براساس ضابطه ای است که خود اصحاب مطبوعات تهیه کرده اند.وی صدور مجوز موسسات فرهنگی را نیز طی دو هفته امکان پذیر دانست و گفت: در حوزه رسانه های دیجیتال هم درخواست ها در فضای مجازی اعلام و در کوتاهترین زمان به آنها پاسخ داده می شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به کانون های فرهنگی مساجد اشاره کرد و گفت: هم اکنون 19 هزار کانون در سطح کشور زیر نظر این وزارتخانه فعال هستند که طبق قانون این تعداد باید افزایش یابد.
وی گفت: در سال های اخیر معاونت قرآن و عترت در این وزارتخانه تشکیل شده که وظیفه آن حمایت از مجامع قرآنی است.
جنتی در زمینه خرید آثار هنری از سوی دستگاه های دولتی نیز گفت: دولت در قانون تنظیم مقررات طی تبصره ای به دستگاه های دولتی اجازه می دهد تا یک درصد اعتبارات خود را صرف فعالیت های فرهنگی و هنری کنند.وی ارزش افزوده ایجاد شده از سوی آثار هنری را خوب خواند و گفت: برای مشارکت هنرمندان آثار تجسمی استان گلستان، در حراج های تهران اقدام خواهد شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، مختومقلی فراغی را یکی از افتخارات ایران خواند و گفت : باید افکار و اندیشه های این شخصیت بزرگ منتشر شود.
جنتی افزود: چاپ ترجمه فارسی اشعار مختومقلی انجام شده که لازم است در منطقه توزیع شود.
وی امکانات دولت در ارائه خدمات را محدود خواند و گفت: تحریم های ظالمانه دشمنان موجب شده امکانات بصورت بهینه صرف شود .
در این آیین علاوه بر اجرای برنامه های فرهنگی و هنری برخی از مسوولان سیاسی، هنری و فرهنگی نیز دیدگاه های خود را با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در میان گذاشتند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور شرکت در کنگره ملی شعر اهل بیت (ع) در گرگان و دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر استان گلستان در گنبدکاووس به استان گلستان سفر کرد.
معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان گنبد کاووس نیز در همایش فرهنگ و هنر که با حضور وزیر ارشاد و به میزبانی گنبد برگزار شد خواستار توجه بیشتر به ظرفیتهای فرهنگی هنری شهرستان شد.
مهندس حمیدی ضمن عرض خوش آمد به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به معرفی شهرستان گنبد و ظرفیتهای قابل توجه هنری شهرستان پرداخت.
فرماندار ویژه گنبد کاووس با توجه به غنای فرهنگی شهرستان و وجود هنرمندان از اقوام مختلف خواستار تاسیس حوزه هنرهای معاصر اقوام در شهرستان شد تا محلی برای برگزاری جشنواره های مختلف فرهنگی هنری اقوام باشد.
وی همچنین گفت: سالن فرهنگ و ارشاد اسلامی که تنها سالن بزرگ شهرستان است نیاز به تجهیز دارد که امید است در این خصوص نیز توجه ویژه ای به گنبد شود.
بخشهای فرهنگی شهرستان نیز از دیگر مسائلی بود که فرماندار گنبد در پایان سخنانش بر تقویت آن تاکید کرد

فرهنگ عمومی کشور نیازمند توجه بیشتر است

 

فرهنگ عمومی کشور نیازمند توجه بیشتر است

 

فرهنگ عمومی کشور نیازمند توجه بیشتر است

 

فرهنگ عمومی کشور نیازمند توجه بیشتر است

 

فرهنگ عمومی کشور نیازمند توجه بیشتر است

 

فرهنگ عمومی کشور نیازمند توجه بیشتر است

 

فرهنگ عمومی کشور نیازمند توجه بیشتر است

 

فرهنگ عمومی کشور نیازمند توجه بیشتر است

 

فرهنگ عمومی کشور نیازمند توجه بیشتر است

 


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : گنبد
  • بازدید : 1117
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 239

نظرات این مطلب :

آرشیو

<    «  اردیبهشت 1403  »    >
شیدسچپج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 480
بازدید دیروز: 351
بازدید ماه:1065
بازدید سال:15864
بازدید کل:1178187