عضویت    ورود
ورود به سایت
» » » اصلاح قوانین و ساختارها برای بهبود مدیریت سیل ضروری است

معاون استاندار و فرماندارویژه گنبدکاووس

اصلاح قوانین و ساختارها برای بهبود مدیریت سیل ضروری است

اصلاح قوانین و ساختارها برای بهبود مدیریت سیل ضروری است


عضو کارگروه مهندسی رودخانه و سازه های هدرولیکی هیات ویژه تهیه گزارش ملی سیلاب نهاد ریاست جمهوری می گوید که برای بهبود مدیریت سیل در کشور بایستی برخی قوانین و ساختار ها اصلاح شود.
محمود افسوس روز چهارشنبه درجلسه مدیریت بحران گنبدکاووس گفت: یکی از ضعف ها و خلاءهای قانون در مدیریت آب است که حوزه آن استانی دیده شده در حالی که ممکن است، یک حوضه آبخیز چند استان را دربر گیرد.
وی افزود: این خلاء قانونی سبب می شود تا به درستی نتوان مسائل آبی یک استان را با همکاری دیگر استان های یک حوضه آبخیز مدیریت کرد و اصولا برخی استان ها تصور جاری شدن سیل را نداشتند.
افسوس ادامه داد: این استان ها با نگاه به اینکه آثار خشکسالی در استان آنها نمایان شده اقدام به احداث سازه هایی بر روی رودخانه ها و کوچک سازی مسیر این آبراه ها بالاخص در حوزه شهر و اطراف آن کرده و نظام طبیعی رودخانه ها را به هم ریخته بودند.
وی تصریح کرد: چنین اقداماتی و نیز شدت بارش ها سبب شد تا آب در کوتاهترین زمان وارد حریم شهرها شده و خسارات زیادی به بار آورد.
عضو کارگروه مهندسی رودخانه و سازه های هیدورلیکی هیات ویژه تهیه گزارش ملی سیلاب نهاد ریاست جمهوری گفت: دربخش ساختار ستادهای مدیریت بحران و اعضای آن نیز با هدف هماهنگی و همکاری بیشتر اعضا می بایست برخی تغییرات ایجاد شود.
افسوس ادامه داد: سیل اوایل امسال و خسارت هایی که به بار آورد، این باور را که خطر سیل همیشه وجود دارد و بایستی با اقدامات پیشگیرانه، خسارات آن را کاهش دهیم توسط بسیاری از مسئولان پذیرفته شد.
وی گفت: گلستان از جمله استان های سیل خیز کشور است و می بایست برای مقابله با این بلای طبیعی و کاهش خسارت های آن اقدامات زیرساختی خوبی از جمله درحوزه مهندسی رودخانه ها انجام شود.
افسوس همچنین افزود: هیات ویژه تهیه گزارش ملی سیلاب نهاد ریاست جمهوری 16 کارگروه دارد که کارگروه مهندسی رودخانه و سازه های هیدرولیکی یکی از این کارگروه ها است.
وی اضافه کرد: این کارگروه برای بررسی دقیق حوزه فعالیت سوالاتی را طرح کرده که در اختیار برخی اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان و استان قرار می گیرد تا با پاسخ های کارشناسی خود به تهیه گزارش نهایی کمک نمایند.
افسوس ادامه داد: این کارگروه برخی اعضای خود را از بین استادان مرتبط در استان ها و شهرستان ها انتخاب کرده تا در تهیه گزارش نهایی به کارگروه کمک نمایند.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان نیز دراین جلسه شدت بارش ها و میزان آن را از عوامل اصلی در جاری شدن سیل در برخی شهرهای این استان اعلام کرد و گفت: بارش ها درحوزه گرگانرود از 240 تا 354 میلی متر ظرف 48 ساعت بود.
حسین دهقان با بیان اینکه حجم هدایت آب در گرگانرود 320 متر مکعب آب در ثانیه است در حالی که حجم سیلاب 554 متر مکعب در ثانیه بود، افزود: علاوه بر این، حجم ورودی آب به سد گلستان 155 میلیون متر مکعب معادل سه برابر ظرفیت این سد بود.
معاون استاندارو فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز دراین جلسه میزان خسارت سیل اوایل امسال این شهرستان را هشت هزار میلیارد ریال درحوزه های مختلف اعلام کرد و گفت: با مدیریت خوب ستاد بحران گنبد توانستیم در کمتر از 72 ساعت سیلاب را کنترل و ظرف یک هفته نیز شرایط را عادی کنیم.
مهندس عبدالقدیر کریمی، اطلاع رسانی بموقع به مردم را در همراهی و مشارکت آنان با اعضای ستاد مدیریت بحران و نیز فرماندهی واحد این ستاد از نکات برجسته موفقیت شهرستان در کنترل سیلاب و عادی کردن شرایط دانست و افزود: بحمدالله سیل در گنبدکاووس هیچ تلفات جانی نداشت.
وی اضافه کرد: یک چهارم وسعت شهر گنبدکاووس و 15 روستای شهرستان جمعا با جمعیت تقریبی 90 هزار نفر درگیر سیل بودند که اکنون کار بازسازی و جبران خسارت ها آغاز شده است.
کریمی، لایروبی رودخانه ها و برخی آب بندان های گنبدکاووس را از نیازهای ضروری این شهرستان برشمرد و گفت: انجام این اقدام با توجه به امکانات موجود بسیار سخت است و نیاز به همراهی و مشارکت دستگاه های استانی و کشوری داریم.
وی با اشاره به حضور اعضای کارگروه مهندسی رودخانه و سازه های هیدرولیکی هیات ویژه تهیه گزارش ملی سیلاب نهاد ریاست جمهوری در گنبدکاووس و گلستان، از اعضای ستاد مدیریت بحران این شهرستان درخواست کرد، ظرف یک هفته به سوالات این کارگروه پاسخ دهند.

اصلاح قوانین و ساختارها برای بهبود مدیریت سیل ضروری است

 

اصلاح قوانین و ساختارها برای بهبود مدیریت سیل ضروری است

 


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : گنبد
  • بازدید : 355
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 2373

نظرات این مطلب :

آرشیو

<    «  فروردین 1403  »    >
شیدسچپج
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 64
بازدید دیروز: 10
بازدید ماه:870
بازدید سال:870
بازدید کل:1163193