عضویت    ورود
ورود به سایت
» » » 140 هزار هکتار از عرصه های شهری با 15 میلیون نفر جمعیت در کشور جزو بافت فرسوده است


140 هزار هکتار از عرصه های شهری با 15 میلیون نفر جمعیت در کشور جزو بافت فرسوده است

140 هزار هکتار از عرصه های شهری با 15 میلیون نفر جمعیت در کشور جزو بافت فرسوده است

مجید روستا در جلسه ستاد باز آفرینی شهری شهرستان گنبد کاووس در فرمانداری ویژه اظهار داشت: 140 هزار هکتار از عرصه های شهری با 15 میلیون نفر جمعیت در کشور جزو بافت فرسوده هستند.
عضو هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی دفتر عمران و بهسازی شهری ایران افزود: از این مقدار, 25 هزار هکتار تاریخی, 60 هزار هکتار واقع در سکونت های غیر رسمی و 54 هزار هکتار جزو بافت فرسوده هستند.
وی تصریح کرد: ابلاغ سند ملی بازآفرینی از سال 93 انجام شد و ستاد آن تشکیل شد و در این جلسات تصمیمات ارزشمندی برای بافت های فرسوده و تاریخی صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: در شهرستان گنبدکاووس, سه محله سیدآباد, محله مدرسی( افغان آباد)، محله بدلیجه به عنوان پایلوت کشوری در نظر گرفته شده تا خدمات زیربنایی و روبنایی در این محلات انجام شود به نحوی که میانگین متوسط برخورداری این محلات نسبت به سرانه شهری افزایش یابد و ظرفیت های اقتصادی و اجتماعی مورد نیاز مدنظر قرار گیرد.
روستا یادآور شد: تدوین یک برنامه و سند برای وحدت اقدامات هم افزا ضروری است و شهرستان باید مسائل و مشکلات این محلات را استخراج و در کار گروه شهرستانی و استانی بررسی و اگر به نتایج مورد نظر نرسید در سطح ملی پیگیری و رفع شود.
وی تاکید کرد: قرار شد در کنار سه محله شهرستان گنبدکاووس, محله چای بوئین و محله خالدنبی به این محلات افزوده شود.
روستا تصریح کرد: احداث مدرسه مهربانی, اصلاح و بهبود شبکه معابر روشنایی, ایجاد سه خانه محله در محله بدلجه, مدرسی و سیدآباد, ساماندهی گرگانرود, بهسازی شبکه های قابل دسترسی محلی, آموزش و توسعه فعالیت های خرد خانگی و دیگر فعالیت ها در قالب 8 پروژه و تامین اعنبار ملی در این محلات به تصویب رسیده است.
وی افزود: انجام فعالیت های پیشیرانه و پیش نگری در این سکونت ها و همچنین این پروژه با مشارکت یک یا دو دستگاه اجرایی امکان پذیر نیست و باید تمام دستگاههای اجرایی در قالب یک پکیج برنامه ای تعریف شده مشارکت داشته باشند.
وی اظهار کرد: در سال گذشته در مجلس ردیف بودجه دیون دولت به شهرداریها تصویب شد و از محل مالیات بر ارزش افزوده این مبالغ در اختیار استانداری قرار گرفت که باید شهرداری گنبد این دیون تخصیص یافته را از استانداری گرفته و در همین محدوده محلات هزینه نماید.
روستا در مورد انتهای شهرک انقلاب گنبد اظهار کرد: باید دید طرح جامع شهری گنبد در چه مرحله قرار دارد و تا حدالامکان از الحاق پرهیز شود و این محدوده در قالب محدوده متصل به شهری مطرح گردد.
وی تاکید کرد: با توجه به تفاهم نامه ستادبازآفرینی با وزیر بهداشت, ما ساخت یک مرکز بهداشتی درمانی را در یکی از این محلات انجام میدهیم در صورتی که شبکه بهداشت و درمان شهرستان نیز یک مرکز بهداشتی, درمانی در یک دیگر از این محلات احداث نماید.
روستا گفت: تخریب و نوسازی مدرسه بدلجه را عهده دار میشویم در صورتی که آموزش و پرورش تعهد نماید که فضا جایگزین انجام خواهد شد و او نیز تخریب و نوسازی مدرسه سیدآباد را عهده دار شود.
وی تصریح کرد: ورزش اولویت کار ماست و هدفمان این است که از فضاهای موجود و احداث شده به صورت فضای چند عملکردی استفاده نموده و می توان سالن های ورزشی را در حیاط مدارس احداث نمود تا بعد از ساعات مدرسه در اختیار ورزش و جوانان قرار گیرد.
معاون استاندار و فرماندار ویژه گنبد کاووس در جلسه ستاد بازآفرینی شهری در فرمانداری ویژه شهرستان گنبدکاووس اظهار داشت: در حوزه شهرستان گنبدکاووس باید نخست اراده انجام کار راداشت و سپس از تمام ظرفیت های استانی و دستگاههای اجرایی در جهت برآورده شدن مطالبات مردم به ویژه مردم حاشیه نشینی استفاده کرد.
مهندس عبدالقدیر کریمی افزود: نقطه هدف ستاد بازافرینی سه محله سیدآباد, مدرسی( افغان آباد) و بدلجه بود که امروز محله چای بوئین و بافت فرسوده خالد نبی نیز افزوده شد.
وی تصریح کرد: در حاشیه نشینی این نقاط 35 هزار نفر ساکن هستند و از آنجاییکه در حاشیه این حاشیه نشینی روستا وجود دارد که نه از خدمات شهری و نه از خدمات روستایی بهره می برند, مشکلات آنان مضاعف شده است.
کریمی یادآور شد: در حالت عادی این مناطق دارای مشکلات زیادی هستند و اگر حوادث طبیعی چون زلزله رخ دهد آسیب جدی در این مناطق صورت می گیرد.
وی تاکید کرد: سعی داریم با ایجاد اشتغال در این مناطق میانگین سطح درآمد مردم حاشیه نشینی را افزایش دهیم.
وی گفت: در ساماندهی گرگانرود باید از ظرفیتهای استانی و کشوری برای حل مباحث حقوقی و قانونی آن استفاده کنیم. .
وی تصریح کرد: با عنایت به نیاز مناطق حاشیه نشینی به پایگاههای بهداشتی و درمانی به احداث آن در این مناطق اقدام گردد.
منصور طعنه گنبدی در این جلسه اظهار داشت: محدوده خدمات شهری گنبدکاووس 2 هزارو 800 هکتار است که از این مقدار 547 هکتار, حدود 20 درصد سطح شهرستان حزو بافت فرسوده گنبد است.
شهردار گنبدکاووس افزود: افرادی که بافت فرسوده خود را بهسازی کنند از 50 درصد تخفیف عوارض و یک طبقه مازاد برخوردار خواهند شد.
وی تصریح مرد: از سال 88 تاکنون بیش از یک میلیارد تومان در صدور پروانه ساختمانی تخفیف داده شده است.
وی یادآور شد: سه محله هدف ستاد بازافرینی 194 هکتار وسعت و 22 هزارو 312 نفر جمعیت دارد و با توجه به نیازها و مشکلات آنان : بهسازی کانالهای جمع آوری آبهای سطحی, پاکسازی حاشیه رودخانه ها از تل های زباله, اصلاح و ایمن سازی فضای حریم رودخانه و اصلاح معابر اصلی و دیگر فعالیت ها صورت گرفته است.
طعنه گنبدی تاکید کرد: در محله چای بوئین مرکز بهداشت به وسعت 400 مترمربع و اعتبار یک میلیارد تومان احداث گردید و تاکنون در محلات هدف در جهت بهبود وضعیت آنان 7 میلیارد تومان هزینه شده است.
وی تصریح کرد: با ساماندهی حاشیه رودخانه گرگانرود, حدود 5 هکتار از اراضی آزاد میشود که می توان در این مکان سالن ورزشی احداث کرد.

140 هزار هکتار از عرصه های شهری با 15 میلیون نفر جمعیت در کشور جزو بافت فرسوده است

 

140 هزار هکتار از عرصه های شهری با 15 میلیون نفر جمعیت در کشور جزو بافت فرسوده است

 


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : گنبد
  • بازدید : 1417
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 1582

نظرات این مطلب :

آرشیو

<    «  فروردین 1403  »    >
شیدسچپج
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 12
بازدید دیروز: 10
بازدید ماه:818
بازدید سال:818
بازدید کل:1163141