عضویت    ورود
ورود به سایت
» » » 12 هزار هکتار از اراضی حاشیه اترک به سامانه انتقال آب مجهز می شود


12 هزار هکتار از اراضی حاشیه اترک به سامانه انتقال آب مجهز می شود

12 هزار هکتار از اراضی حاشیه اترک به سامانه انتقال آب مجهز می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در جلسه شورای اداری شهرستان گنبد کاووس از تجهیز 12 هزار هکتار از اراضی حاشیه رودخانه مرزی اترک در بخش داشلی برون گنبد به تجهیزات انتقال آب به صورت کانالی و لوله ای خبر داد و گفت: این طرح در یک دوره 5 ساله به اجرا در می آید.
مختار مهاجر افزود: با اجرای این طرح که با تجهیز پمپاژهای حاشیه رودخانه اترک انجام می شود، تولید محصول گندم و جو در منطقه از 600تا 700 کیلوگرم در هر هکتار فعلی به 3 تا 3/5 تن در واحد سطح می رسد و ارزش افزوده خوبی برای کشاورزان ایجاد می شود.
وی با بیان اینکه جلوگیری از هدررفت منابع آب در استان گلستان و شهرستان گنبدکاووس از برنامه های اصولی جهاد کشاوری استان گلستان است، گفت: در سال های گذشته اقدامات خوبی در این راستا انجام شده و در تداوم آن امسال مبلغ 26 میلیارد ریال برای انتقال آب از طریق لوله و هفت میلیارد ریال هم برای احداث جاده بین مزارع به شهرستان گنبد تخصیص یافته است.
وی به طرح زهکشی 50 هزار هکتار از اراضی استان گلستان اشاره کرد و گفت: این طرح در منطقه کال شور شهرستان گنبد در اولویت اجرا قرار دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاروزی استان گلستان با اشاره به فرسودگی و عمر بالای اداوات کشاوری در استان گلستان و ضرورت نوسازی مکانیزاسیون کشاورزی گفت: متوسط عمر مکانیزاسیون کشاورزی استان بالای 15 سال است و اداواتی با عمر 30 سال هم در حال کار هستند.
وی با اشاره به جذب یک هزار و 100میلیارد ریال اعتبار در زمینه نوسازی مکانیزاسیون کشاورزی در دو سال گذشته در استان گفت: از این مقدار 130 میلیارد ریال سهم شهرستان گنبد بود و امسال نیز تاکنون برای این امر 50 میلیارد ریال اعتبار به این شهرستان تخصیص یافته است.
مهاجر با اشاره اینکه دامپروری و کشاورزی عمده اشتغال استان و شهرستان گنبدکاووس را تشکیل می دهند و حدود 400 هزار خانوار در استان به صورت مستقیم و غیر مستقیم در مشاغل مرتبط با کشاورزی و دامپروری فعالیت دارند، بر ضرورت توجه بیشتر به تحصیلات فنی و حرفه ای و کار و دانش مرتبط با کشاورری و دامپروری تاکید کرد و خواستار افزایش تعداد دانش آموزان این رشته ها شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان به طرح مشارکتی انتخاب ارقام ( P.V.S) در استان اشاره کرد و گفت: با اجرای یکی از این طرح ها در چهار شهرستان استان از جمله در گنبدکاووس در سال گذشته، به کشاورزان نشان داده شدکه مقدار ایده آل مصرف بذر گندم در هر هکتار 120 تا 140 کیلوگرم است در حالی که کشاورزان ما حدود 200 کیلوگرم بذر استفاده می کنند.
وی بر حفظ آب وخاک به عنوان منابع پایه در کشاورزی تاکید کرد و گفت: برای تداوم تولید مواد غذایی باید اهتمام ویژه نسبت به حفظ این دو منبع پایه بخصوص خاک از طریق حفظ کاربری اراضی کشاورزی داشته باشیم زیرا در صورت از بین رفتن خاک کشاورزی، جایگزینی برای آن وجود ندارد.
مهاجر با اشاره به مبارزه موثر با آفت ملخ در دو سال گذشته در شهرستان گنبدکاووس و تشکر از همکاری مدیران و مسوولان این شهرستان گفت: میزان سمپاشی انجام شده برای مبارزه با این آفت از 33 هزار هکتار در سال 92 به 18 هزار هکتار در سال گذشته در کل استان کاهش یافت و امیدواریم با تداوم این روند، موفق به ریشه کنی این آفت در منطقه بشویم.
شهرستان گنبدکاووس با بیش از پنج هزار کیلومتر مربع وسعت به عنوان وسیعترین شهرستان استان گلستان در شرق این استان قرار دارد و از قطب های کشاورزی و دامپروری منطقه محسوب می شود

بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : گنبد
  • بازدید : 853
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 694

نظرات این مطلب :

آرشیو

<    «  اردیبهشت 1403  »    >
شیدسچپج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 180
بازدید دیروز: 597
بازدید ماه:2575
بازدید سال:17374
بازدید کل:1179697