عضویت    ورود
ورود به سایت
» » » استاندار گلستان: تامین آب از مباحث اساسی برای گلستان است


استاندار گلستان: تامین آب از مباحث اساسی برای گلستان است

استاندار گلستان: تامین آب از مباحث اساسی برای گلستان است

استاندار گلستان با تشریح وضعیت آب استان گلستان ، تامین آب مورد نیاز با توجه به برنامه های بلند مدت استان را از مباحث اساسی توصیف و خاطر نشان کرد: اگر برای تامین آب استان اقدام موثر انجام نشود ، نسل آینده ما را نخواهد بخشید.
حسن صادقلو در نشست بررسی پروژه های زیربنایی استان با حضور سردار عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در فرمانداری گنبد و برخی مدیران کل استان خاطرنشان کرد: متوسط سرانه آب استان گلستان 1460 متر مکعب است در حالی که این رقم در کشور 1600 متر مکعب است که بیانگر پایین بودن برخورداری مردم استان به مقدار پایینتر از متوسط سرانه آب کشور است.
وی افزود: مجموع آب های سطحی و زیرسطحی استان گلستان بالغ بر 2.5 میلیارد مترمکعب است و این در حالیست که در افق توسعه سند 1404 استان به شش میلیارد متر مکعب آب نیاز داریم و بایستی در زمینه تولید آب، صرفه جویی در مصرف و اقدام های عالمانه در بهره وری آب، اقدام های اساسی در استان صورت گیرد.
در این نشست که به منظور بررسی زمینه های مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در طرح ها و پروژه های زیربنایی استان گلستان برگزار شد، استاندار گلستان سدسازی برای تامین آب موردنیاز استان را از نیازهای اساسی استان توصیف کرد و گفت: احداث سد در استان گلستان علاوه بر تامین آب مورد نیاز، در کاهش وقوع سیل در استان و پیشگیری از تخریب های آن نیز موثر است.
وی با اشاره به خسارت 1440 میلیارد ریالی خسارت مالی سیل هفته گذشته در استان گلستان و نیز کشته شدن چند نفر از شهروندان استان، گفت: وقوع 110 مورد سیل در 30 سال اخیر بیانگر این نکته است که وقوع این بلیه طبیعی در استان گلستان به امری محتوم تبدیل شده و احداث سد برای مهار آب های سطحی از نیازهای استان است.
وی با اشاره به طرح احداث چندین سد در استان گلستان از جمله سد چایلی، قره چای، محمدآباد و شصت کلا در این استان، خواستار مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در احداث این سدها شد.
استاندار گلستان با تشریح دیگر طرح های زیربنایی استان در زمینه های کشاورزری، صنعتی، راه های ریلی و جاده ای و ایجاد بندر، خطاب به فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا گفت: مشارکت این قرارگاه می تواند کمک موثری به توسعه استان گلستان بکند.
وی با تشریح وضعیت تولید گندم در استان گلستان گفت: این استان با تولید بیش از یک میلیون تن گندم، مقام دوم تولید این محصول استراتژیک در کشور را پس از استان خوزستان دارد و در حالی که خوزستان با 720 هزار هکتار اراضی تحت کشت گندم مقام اول تولید این محصول را دارد، استان گلستان با به زیر کشت بردن 320 هزار هکتار از اراضی، تنها با فاصله 60 هزار تنی، در مقام دوم کشور قرار دارد.
صادقلو به طرح زهکشی 280 هزار هکتار از اراضی شمال این استان اشاره کرد و گفت: با انجام عملیات زهکشی در این اراضی که بخشی از آن اجرای شده است، براحتی می توان 600 هزار تن به تولید سالیانه گندم در این استان اضافه کرد.
استاندار گلستان با تشریح دیگر طرح های زیربنایی استان از جمله بیمارستان 800 تختخوابی در گنبدکاووس، بندر سبز خزری در گمیشان، آزادراه نوکنده - آشخانه، راه آهن گرگان - گنبد - مشهد، احداث کارخانجات پتروشیمی و فولاد در استان و برخی دیگر از طرح های زیربنایی و اساسی، خواستار مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در اجرای این طرح ها شد.
معاون استاندار و فرماندارویژه گنبدکاووس و نیز مدیران کل دستگاه های اجرایی مرتبط با طرح های زیربنایی استان گلستان نیز با تشریح مشخصات این طرح ها و پروژه ها، مشارکت در اجرای این طرح ها را از فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا خواستار شدند.
فرمانده قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا نیز در این نشست در سخنانی با اشاره به بازدید امروز خود از مراحل ساخت سد نرماب استان گلستان که بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تصریح کرد: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با تزریق منابع مالی مورد نیاز برای اتمام و بهره برداری از سد نرماب، اجرای سدهای جدید با هدف تامین آب استان و جلوگیری از خسارات مالی و جانی سیل و نیز اجرای طرح های زهکشی اراضی با هدف افزایش تولید محصولات کشاورزی بویژه گندم، مشارکت می کند.
سردار عبادالله عبداللهی خاطرنشان کرد: قرارگاه خاتم الانبیا آمادگی مشارکت در پروژه های زیربنایی و توسعه ای استان گلستان را دارد و برخی از طرح ها و پروژه های ارائه شده در این نشست، برای اجرایی شدن نیازمند بررسی های فنی و کارشناسی بیشتر است.
در این نشست تفاهمنامه همکاری استان گلستان و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برای اجرای طرح های زیربنایی استان گلستان به امضای استاندار و فرمانده این قرارگاه رسید

بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : گنبد
  • بازدید : 571
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 1604

نظرات این مطلب :

آرشیو

<    «  فروردین 1403  »    >
شیدسچپج
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 54
بازدید دیروز: 10
بازدید ماه:860
بازدید سال:860
بازدید کل:1163183